Min klippmaskin orkar inte, varför? - lyckliga.nu

 Först några  råd om klippmaskiner

Du har kanske läst det här förr, men det tål att upprepas...

Olika klippmaskiner passar för olika ändamål.
Ska du klippa mycket så krävs en maskin som är stark och av bra kvalitet. Små maskiner lämpar sig bäst för detaljarbete som ansikte, tassar, mage mm.

De flesta lågpris-klippmaskiner är tillverkade med sämre material och dålig precision, dessutom är motorn ofta svagare. Det betyder att maskinen överbelastas/överhettas och slits ut snabbt vid kontinuerlig klippning.

Oftast är det klokt att investera lite mera och få en maskin som går störningsfritt i många år.
Låg årskostnad är klart viktigare än lågt inköpspris.

Tuffa killar (och tjejer)  läser inte instruktionsböcker..

Kanske det, men det kan bli dyrt, bättre då att vara mesig och läsa igenom manualen noga. Följ anvisningarna, rengör motor och luftfilter och olja skär och maskin regelbundet så håller din klippmaskin längre.
Tyvärr har många klippmaskiner enbart engelska instruktioner, behöver du hjälp så hör bara av dig.
Behöver du service eller reparation av din maskin så kan vi också hjälpa till.

Klippmaskinen orkar inte...

Dålig ork kan ha flera orsaker. 
-Brända lindningar pga överbelasting och överhettning 
-Smuts i motorn som blockerar kylning och orsakar överhettning => motorhaveri, helt eller delvis 
-Om du har en batteridriven trimmer, troligen läge att köpa nytt batteri 
-Glappande drivning betyder att överskäret stannar ett ögonblick i vändläget => ineffektiv klippning
-Fel skär kan vara en orsak, välj rätt skär för rätt ändamål 
-Slöa skär också en vanlig orsak till slö klippning  -slipa, och se till att ha reservskär hemma 

Bränn inte upp din klippmaskin!

  • Gör ren luftfilter och motor regelbundet för att undvika överhettning
  • Olja smörjställen regelbundet, inkl skären!
    Ingen olja => Friktion och överhettade skär => Överbelastad/överhettad motor => Haveri => Dyrt!
  • Kolla att alla skruvar är åtdragna (viktigt). Speciellt skärfästet.
  • Kontrollera drivdetaljer och växellåda för glapp och slitage
    Glappande drivning betyder försämrad klippeffekt.
  • Förvara din maskin torrt, väl rengjord och oljad

Batteridrivna klippmaskiner

Batterier är en (dyr) förbrukningsvara. Livslängden beror på skötsel och förvaring

  • En till två gånger i månaden; Töm (ladda ur) batterierna helt, ladda sedan upp fullt igen (gäller Ni-Ca batterier)
  • Lagra batterier urladdade, helst, torrt och i rumstemperatur.
  • Moderna Lithium-Ion batterier skall lagras laddade, helst ca 40%. De behöver heller inte tömmas/laddas upp.
  • Med två batterier har du alltid ett fullt laddat batteri tillgängligt.
  • Laddningsbara batterier är miljöfarligt avfall.

Sliten drivmekanism och tuggande skär

  • Vipparmen som driver skäret är sliten, runda hörn på vipparmen betyder glapp i drivningen.
    Glappande drivning gör att överskäret står stilla i vändläget och skäret tuggar.
    Byt vipparm, passa på att smörja leder och lager samtidigt. 
  • Kugghjul och länkarm i växellåda är slitna, betyder glappande drivning och sämre klippeffekt.
    Byt kugghjul, länk och vipparm.

Överhettad maskin

När skäret inte oljas ökar friktion (och slitage). Skäret går tungt, motorn överbelastas och överhettas som följd. Olja skären enligt instruktionerna här, och kolla skärtrycket.

-Oster A5; 
Värmebildning beror ofta på bristande smörjning av motoraxeln. Utebliven olja gör till slut att lagret kärvar, motorn överbelastas och överhettas. Till sist bränns lindningarna helt eller delvis. Dyrt...

Främre axel-lagret skall oljas via en liten kulnippel längst fram på maskinens högra sida (sett uppifrån). Tryck in kulan med spetsen på oljekannan, spruta in lite olja och låt maskinen ligga på sidan över natten så att oljan kan tränga in i lagret. Om värmebildning och ev missljud finns kvar, gör om proceduren igen.
Det räcker om du oljar lagret efter ca 5 klippningar, lite räcker fint.

Gör ren luftfilter och motor regelbundet för att undvika överhettning.
Lossa bakstycket (dela på motorkroppen) och blås rent inuti (det behöver du bara göra någon gång om året).

Hår och damm blockerar/isolerar vilket betyder sämre kylningseffekt och kanske överhettad motor!

Fortsätter du att köra utan åtgärd är risken stor för bränd motor, och onödiga utgifter..