Vill du tjäna mera pengar, få flera kunder, jobba effektivare och ha roligare?

Det ville vi också.
Så vi knogade på, förbättrade jobbkvalité och produkter, snabbade upp leveranser och svarade på frågor efter bästa förmåga. Bra saker, och en absolut nödvändig grund.

Vi trodde det var tillräckligt för succé…

Men det stämde inte alls, inte för oss i alla fall. Visst, Lyckliga Fåret växte sakta men säkert. För sakta bara…

I problemet finns lösningen

Fårets management och marknadsföring hade (och har fortfarande) klar förbättringspotential, positivt uttryckt. Alltså fanns något för oss att pyssla med. Man skulle också kunna säga att vår marknadsföring var stenålder, på nybörjarnivå, ett famlande i natten. Och vår stolta hemsida, ja den var ingen höjdare heller…
Men det insåg vi inte just då.
Vi började med en stor back marknadsföringsböcker och 14 amerikanska nyhetsbrev om sälj och management. Massor att lära och total förvirring...

Tråkigt och torrt som snus?

Nej, inte alls, särskilt inte när dimmorna lättar och resultaten börjar komma.

2015 är Fårets bästa år någonsin, trots kriser och bekymmer. Vi gör många misstag, lär oss massor och har (oftast) roligt under tiden. Det finns obegränsat kvar att göra, förbättringsarbete är process, inte en engångsföreteelse.

Perfektion existerar inte, men excellens är fullt möjligt.
Här är några enkla punkter som hjälper oss att hitta kursen, kanske kan de vara användbara för dig också.

Klarhet om nuläget

Se på din situation med öppna opartiska ögon. Är det inte fart på företaget så finns där ett klart budskap.

Inkompetent okunnighet är att tro sig "veta allt"  utan att egentligen kunna någonting särskilt bra. Stängt, ingen möjlighet att lära nytt.

Kompetent okunnighet är att vara okunnig och veta om det, att alltid vara hungrig efter ny kunskap, alla dörrar öppna. Som ett litet barn, med en enorm inlärningskapacitet (vart tar den nyfikenheten vägen senare i livet?)

  • Våga be om feedback från proffs och från kunder (klagomål är gyllene tillfällen).
  • Att sätta upp tydliga, specifika mål.
  • Att skapa en klar strategi och en detaljerad plan för att nå sina mål.
  • Installera Kaizen (nedan)

Japanska företag har det, vi borde ta efter..

Kaizen.  Kontinuerligt förbättringsarbete i små steg (eller stora).

  • Jobba på ditt företag, inte bara i det. Skaffa överblick, klara mål och strategier.
  • Utbilda dig (och ditt team) till allt högre nivåer av kompetens.
  • Möte varje vecka med fokus på förbättringar.
  • Med dig själv om du är ensam, på ett mysigt cafe t.ex.

En timme i veckan, ett företags-område i taget (10-12 områden är gemensamma för alla företag).

  • Minst en konkret förbättring varje vecka.
  • På ett år blir det 50 förbättringar, du har systematiskt gått igenom ditt företag flera gånger om.
  • Du skapar en positiv spiral och får konstant träning i att förbättra, analysera och korrigera.

Lärande, alltid...

  • Kontinuerligt lärande, inte för någon tråkig skola, men för resten av livet.
  • Läs allt du kan komma över, dränk dig i information (det mesta kan du säkert glömma, senare).
  • Böcker, nyhetsbrev, kurser...

Skaffa inspirerande förebilder och lärare, mentorer.

  • Sikta på excellens i allt.
  • Excellens skapar obegränsade möjligheter, dörrar öppnas på vid gavel.
  • Hejdlös arbetsglädje är en extra bonus.

Paretos lag

Paretos lag säger att 20% av arbetet skapar 80% av resultatet.
Resterande 80% av arbetstiden läggs tydligen på oväsentligheter, i stort sett. 
Lägg energi på rätt saker, prioritera de 20% som ger resultat.

Att sälja är fint...

Att luras och manipulera är fult. Men det är vad en "säljare" gör, eller?
Om du sätter kundens bästa först så kommer resten av sej själv.

Det är fint att ge sann och värdefull information på ett sätt som stöder människor att ta bra beslut.

Att göra bra ifrån sej i ett yrkesområde är en sak. 
Att bli företagare
 inom samma område kräver helt nya kunskaper, kompetens som är avgörande för vilken utdelning du får av dina yrkeskunskaper och produkter.

Marknadsföring och management är lönsamma investeringar i företaget, allt annat är driftskostnader. 
Nödvändiga kostnader så klart, men säljer jag inte så går det åt skogen, snabbt.

Ingen köper en mojäng, vi köper fördelarna som kommer av mojängen. 
Fördelarna, inkluderat känsla, bemötande, service, den totala upplevelsen.

Kompetent marknadsföring presenterar fördelar kraftfullt och tydligt. 
Att följa upp och ge support hör till, är någon missnöjd så ta hand om det generöst och omgående (kompetent marknadsföring).

Missnöje, väl mött, transformeras ofta till långvarig vänskap och goda kundrelationer.
Klagomål är inget att undvika, de är en möjlighet till livslång vänskap.

Att giva är saligare än att taga…

Generositet och stöd åt medmänniskor är roligare än girighet, faktiskt så är det också en sund ekonomisk strategi.
Jag handlar definitivt hellre med någon jag gillar och litar på, du tänker nog likadant.
Win-win, ömsesidig nytta och glädje.

Men försök inte fejka generositet, det fungerar inte!
Och bli inte nån dörrmatta heller.

Men håll en snål budget…

Håll koll på pengarna och låna helst inte en krona.
Analysera och testa vad som fungerar, det är lätt gjort att kasta ut stora pengar till ingen nytta (vi har gjort det...)
Google Analytics (gratis) och Adword är bra redskap på nätet.

Ett effektivt bokföringsprogram med kundregister ger också värdefull information, om du tar dig tid.

Be om feedback från kunder, lärare och leverantörer, ofta kan någon utanför se klarare och ge nya idéer.
Och klagomål ger också värdefull information, inget man behöver undvika.

Proffs inom andra områden har ofta värdefulla synpunkter och använder kanske metoder som har potential att revolutionera ditt företag.

Belöna dig själv och ha kul! 

Att driva företag ska inte vara allvarligt och slitigt (fast det är vad man tror). Men det kräver fokus, uthållighet och en vilja att lära, varje dag.
Belöna dej själv för varje litet framsteg, belöna dej själv för varje misstag också, som utsökta tillfällen att lära något nytt.

Allt som sagts ovan är för oss

En påminnelse... Lärande är en ständigt pågående process, en kurs, en bok eller annan lärohändelse är fint, men en gång är ingen gång. Excellens kommer av uthållig träning och ständig finslipning.

Lär av Mästare

Det är onödigt att göra samma misstag som andra redan gjort, smartare att gå direkt på målet!
Nedan är de bästa resurserna vi hittat, hittills. Fantastiska kunskaps källor för oss, prova får du se hur det fungerar för dej. Alla websidor har generöst med fri information av hög klass.

 

Sverige

Krister Maxe
www.maxe.nu
"100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat"

Stefan Ekberg
www.redaktionen.se - massor av bra böcker om företagande
"Gerilla företagaren"
"345 sätt att hitta nya kunder"
"169 superenkla saker som tar din sajt till toppen av sökmotorerna" Viktigt!
"469 snabba tips som ökar försäljningen i din internetbutik"


USA och England  -hoppas du är ok med engelska!

Chet Holmes
www.chetholmes.com

 "the Ultimate Sales Machine"
Fantastisk och betydligt roligare än titeln

Michael Masterson -från noll till multimiljonär
"Ready, Fire, Aim"  -om att starta företag och utvecklas vidare
"The Pledge" -planering, mål och förverkligande
Underhållande, välskrivet och jordnära

Jay Abrahams  -top marketer
www.abraham.com
"Getting Everything You Can Out of All You've Got"
"the Sticking Point Solution"
Oväntade lösningar och dolda skatter...

Bloggar/nyhetsbrev, fria
Derek Sivers
sivers.org
Visdom!

Leo Babauta
zenhabits.net 
Samma här, djupa insikter som kan tillämpas direkt i vardagen

Top copywriters
Clayton Makepeace
www.makepeacetotalpackage.com

Bob Bly
www.bly.com/reports

Drayton Bird
www.draytonbird.com

Suck...

För att balansera konsumtionshysterin, se den här filmen.
www.chrismartenson.com/crashcourse
En rejäl tankeställare, jag lovar.

Läge för plan B...
Gå gärna vidare här för enkla tips om att leva mer i samklang med Moder Jord.

Glada hälsningar,
Torbjörn, Gerhard, Arne och Lyckliga Fåret


Lyckliga Fåret Skärsliperi
Prästavägen 254
263 91 Höganäs

0730-768 884, 042-722 83,  070-321 36 39